torsdag 4. juni 2009

Steke roser i ovnen eller??

Jeg har så lyst på tørkede roser, legge de i et stort norgesglass, og sette det til pynt... Men hvordan går jeg frem?? Nå har jeg klippet av stilken, men skal de inn i ovnen da?Eller tørker de pent ved å bare ha de liggende på benken til nesten evig tid? Er veldig takknemlig for tips...
Jeg så nemlig en annen blogger hadde norgesglass fullt av roser, og det var så fint....
Tusen takk for alle koselige kommentarer om kjøkkenet mitt... Jeg prøver å svare alle, men jeg har så problemer med bloggen om dagen... Jeg kommer ikke inn i kommentarer, og noen blogger er helt låst... Men jeg setter stor pris på det, og alle hilsninger blir lest!!

post signature

7 kommentarer:

  1. Hei, så koselig blogg du har. Jeg har tørket noen sånne roser, og de lot jeg bare ligge til de var tørket, men mye mulig man kan gjøre det på andre måter også:) Også kan det lønne seg å spraye dem litt med f.eks. hårspray, så går de ikke så lett i stykker:)

    SvarSlett
  2. Heisann dersom du skal tørke dem i ovnen må du bruke helt svak varme. Jeg har også hørt at rosene blir veldig fine om man strøveldig fin sand rundt og i rosene for så å tørke dem i ovnen. Jeg har ikke prøvd dette selv. Uansett hørtes det veldig fint ut med roser i norges glass. Lykke til- gleder meg til å se resultatet.
    Klem Yvonne

    SvarSlett
  3. Rosene blir nesten som i natura, om du tørker de i noe som heter blå sand.
    Du får kjøpt det bla. hos Panduro.
    Før rosene blir brune, klipper du av hele stilken.
    Legg de så i et boks med denne sanden og ha også godt med sand mellom kronbladene.Den skal dekke rosene helt. Sett på lokk.
    Husker ikke hvor lenge de skal stå, men tror det var et par dager.
    For å få sanden blå og klar til mere tørking, tørker du den i ovnen.
    Blå sand = klar til blomstertørking.
    Men det er full oppskrift på bøtten du får kjøpt.
    Lykke til!
    Klem

    SvarSlett
  4. Jeg pleier å bare la de ligge, men da har de en tendens til å falle sammen, så jeg holder en knapp på tipset med blå sand hos Panduro;)
    Klem fra Maja

    SvarSlett
  5. Jeg vet at det går an å legge dem i sand. En spesiell tørkesand man kjøper på hagesenter/blomsterbutikker.

    !!

    Hilsen Liv

    SvarSlett
  6. Jeg måtte inn for å lese kommentarene her - har akkurat klippet hodet av 20 røde roser selv. Har dem liggende på et fat og venter på at de tørker. For mange år siden var det veldig in å tørke i blå sand - trodde ikke det eksisterte lenger. Jeg kastet visst boksen jeg hadde - søren også!

    SvarSlett
  7. fantastisk. har du bilde av rosene i norgesglass?? jeg elsker stilen du har valgt. alltid likt denne, men endt om med stikk motsatt selv. får velge samme som deg neste gang :-)

    SvarSlett

♥ Tusen takk for din hilsen ♥