søndag 14. februar 2010

I sjokk!

Herremin for et sjokk jeg har fått i dag, og det på selveste morsdagen!!
Min bedre halvdel har sjekket ut støm måleren og påstår hardnakket
at vi nå allerede er oppe i en fjerdedel av normalt strømforbruk på et helt år!!
og hvis det fortsetter sånn må jeg ta hele gildet for han har ikke
bedt om å ha det så varmt!!?? Ok.. Det er drøyt..

Det skjønner jeg men man må jo gjøre seg kjent med et hus og varmegradene..Og det føles veldig urettferdig at jeg skal straffes fordi jeg har høy forbrenning og tynn, ergo trenger jeg varmererom??! Burde foreldrene bidra litt pga gener her??
Vi har varme i gulvet på soverommet, og den har JEG skrudd ned etter at vi
våknet 3. Natten med svineinfluensa ( trodde vi ) men det var bare
varmen fra gulvet som slo opp gjennom sengen!! Så litt i varmeste laget der ja!
Varmen på badet tyter jo bare rett ut i gangen for der manglet det utforinger og lister ( og
nevner at dusjdører ble satt inn for 2 helger siden ) ikke rart varmen
må stå på max??! JEG kan jo ikke liste!!! Der er halvdelen ferdig å liste i skrivende
stund så håper varmen holder seg på badet nå da!!
ALT av varme er skrudd ned MASSE nå for her skal det spares
skjønner jeg ( virkelig glad nå for tøffler jeg fikk til jul ) og
avhengi som jeg er av skjerf i halsen har de kun blitt tatt av i
sengen men nå må de nok være på døgnet rundt!! Lite blogging blir
det nok i denne avklimatiseringsperioden, for jeg vil nok ligge mest
under dyna og varme meg..
Bollene er klar til steking nå, og mine og barnas boller blir nok
gjennomstekt men min bedre halvdel kan nok vente seg en litt mer
deigete opplevelse.. Skal vi spare inn på stømmen her synes jeg det
er viktig at alle deltar og virkelig tenker gjennom følgene av et
slikt tiltak!!
Har enda ikke hentet stolene, jeg er som jeg skriver bittelitt i
sjokk!! Ho ho

25 kommentarer:

  1. Haha, ja, stek bollene til bare deig! Må si meg enig i at "Se opp" er en supersøt film! Kom en tåre i øyekroken et par ganger også da jeg så den :)

    Ha en fin dag!

    Stine

    SvarSlett
  2. Ja hva skal man si.......man går jo ikke inne og fryser,men det høres jo drøyt ut at dere har brukt så mye strøm allerede,tror jeg ville sjekka den strøm måleren .....Ja skal det spares så må det jo gjøres på alle måter man får lide litt alle sammen hi hi...:-) kos dere med gjennom stekte boller(noen av dere i allefall) og nyt resten av dagen.
    Klem Anita

    SvarSlett
  3. Hehehehe, herlig skrevet. Jeg er som mannen din, skrur ned varmen mens mannen fryser. Kanskje jeg skal kreve at han tar hele strømregningen selv (nå er det jo strengt tatt han som tjener pengene her i huset....)
    God morsdag til deg og dine.

    SvarSlett
  4. Hørtes ikke kjekt ut! Vi innstallerte varmepumpe før jul og har spart masse strøm på det! Kan virkelig anbefales. Ha en fortsatt fin morsdag, håper du ikke fryser så du blir syk ;)
    Klem

    SvarSlett
  5. *ler*
    herlig innlegg!

    kos dere med boller, noen stekte og noen halvstekte...

    klem beate

    SvarSlett
  6. Oi da!!! ha haha.....Morsomt med halvstekte boller!!! I hvert fall en effektiv måte å få frem et poeng på!! ha ha ha....

    Men så skal det jo sies, at det har ikke vært en såå kald vinter på lenge!!! Og kulden har jo også vart leenge!!! Så det er ikke rart dere bruker mer strøm!!! Det gjør vi alle!! Men jeg er av samme mening som deg, at der er best når det er varmt og godt!! Og man bruker jo også mer strøm når man flytter inn i et mye større hus!! Så jeg syns du har god grunn til å steke bollene halvveis :) hi hi..

    Gtatulerer med Mors dag!!!!

    LiljeHvit :)

    SvarSlett
  7. Må tenke på at det har vært en veeeldig kald vinter da..... Men helt alvorig vi opplevde det samme da vi flyttet fra rekkehus til enebolig. Fikk helt granatsjokk! MEN - strømforbruker faller nok litt på "plass" etterhvert, gjorde det for oss ihvertfall.

    SvarSlett
  8. Huff forstår deg,det er da ikke din feil! høres nå rart ut at et nytt hus skal bruke så mye strøm.... Du får servere han er rå klump med deig med følte (ikke krem) over ;)

    Håper du får en fin kveld under dyna.

    SvarSlett
  9. Må le når jeg leser innleggeet ditt...jeg fyrer i peisen, min mann lufter ut. Uansett tror jeg at jeg ville ha sjekket måleren..kansje det er en feil. Ønsker deg en flott feiring av trippel dagen i dag. Hilsen Lilli

    SvarSlett
  10. Kos dere videre :)

    Klem johanna

    SvarSlett
  11. Du har den beste bloggen :o) du skulle bare hatt flere innlegg pr dag,hehe..

    Mvh Anne uten blogg

    SvarSlett
  12. Typisk mannfolk spør du meg ;DD....Rune virret rundt som en hodeløs høne første året vi bodde i nytt hus.
    Vi flyttet inn 1.mars 2005, og hele det første 1/2 så syns vi lissom at vi ikke fikk normal temp i huset. Enten så var det for varmt eller så var det for kaldt.
    Virker som om alt må "falle på plass", og det gjør nok mannen din etterhvert også ;D

    Du får servere han slappe boller, så skjønner han at strøm er til for å brukes!!

    Ha en fin morsdag.
    Klem Siri

    SvarSlett
  13. Huffda....:) men dobbeldørene var iallefall kjempefine. Kan jeg spørre hvor du har kjøpt de lekre lyktene på spisebordet?

    Hilde B.

    SvarSlett
  14. Hehe, ja slik er det her hjeme også. Vi er LITT uenig om behagelig innetemperatur.
    Ha en superfin kveld :-)

    SvarSlett
  15. *ler* tror ikke du er den eneste som går i sjokk når strømmåler avleses:) Med den kulda vi har hatt er det vel naturlig. HAter selv å fryse og liker varme rom. Heldigvis har peisen og vedfyring berget meg.
    Nå er det mildere så vi kan spare litt nå..ikke i 20 speik...
    Flott kveld til deg:)

    SvarSlett
  16. hehe, morsomt på morsdagen;)....her er det også litt sånn...jeg fryser lett mens gubben ALDRI fryser. han sparer på strømmen mens jeg bruker strøm ja:) Ting blir vel på stell hos dere også etterhvert når lister og foringer er på plass over alt. Siden det har vært så innmari kaldt lenge er jeg evig takknemlig for kakkelovnen min her i 1. etg. og varmepumpa i 2. etg:) Gubben min sparer mye strøm ved å være flink til å bære inn ved til meg hihi....og gjett om han bærer:))

    SvarSlett
  17. Ja, dette høres kjent ut:), typisk typisk min mann gjør også sån.Gi han halvstekte boller du!
    Jeg har en stor kurv med ulltøy rett ved inngangen til stua, slik at jeg kan kle på meg når jeg fryser.Mannen min sitter da gjerne i t-shorte, han har vel en del mere fett på kroppen en meg da.stå på, he he

    SvarSlett
  18. Hoho-typisk mannfolk! Det tar tid å bli kjent med et nytt hus:)
    Som vi slet med varmen på badet når vi flyttet inn, enten for varmt eller for kaldt.

    Fikk han en deig-bolle? :)

    Ha en super fin mandag!

    Husk varme sokker, skjerf og vanter!

    SvarSlett
  19. He he, kjenne meg litt igjen! Vi har igrunn nettopp "funne" ut av denne varmegreia;) Så flott spisestua var blitt, alt blir så annleis når dørene kjem på plass.

    Klem Ann

    SvarSlett
  20. Da vi flyttet inn i nytt hus hadde vi et ENORMT strømforbruk den første tiden. Vi fikk sjokk. Men det er helt normalt, strømmen vil roe seg etterhvert. Vet egentlig ikke hvorfor det er slik:)

    Mariann

    SvarSlett
  21. Uff, ja den strømmen. Nå er det jo en skikkelig kald vinter, så vi må jo regne med at det blir mer enn vanlig. Vi har skrudd av varmekablene i soverommene, har de på litt i gang og vaskerom, litt mer på badene. Vi har villavent som vi har skrudd ned på det laveste. Da skifter den ikke inneluften med kald (selv om den blir oppvarmet av luften som er på tur ut, er den ikke varm) luft så ofte. Men nok til at inneluften er frisk. Men ikke skru villaventen helt av om du har, da kan anlegget fryse og bli ødelagt. Vi har peis, men har faktisk ikke fyrt i år. Skulle jo få installert gass i den, men har de som skal gjøre det tid?? Neida!

    Jaja, dette ble langt. Men det går seg nok til for dere etterhvert. Bruk ullsokker på bena, det hjelper. Stillongs og trøye også. Eller et godt varmt pledd. Og så varm kakao og te selvsagt.

    SvarSlett
  22. Vi også fikk strømsjokk første vinteren etter vi flyttet inn. Brukte noe helt inni hampen med strøm. Men når vi fikk vedovnen på plass ble det så mye bedre og har holdt seg bra også

    SvarSlett
  23. Hei!

    Først må jeg bare si at dere har et nyyyelig nytt hus! Gleder meg til å se mer fra det!

    Angående strømbruket så tror jeg bare du skal fyre og kose deg mens det er kaldt. Hvis du tenker at du deler månedene inn i kvartaler, så er vi jo halvveis i første. Og det er jo heilt klart at man bruker mye mer enn 1/$ av strømbruker på det kaldeste kvartallet!! Til gengjeld bruker man jo nesten ingenting i mai/Jun/jul/aug - der tjener du inn det dere bruker nå. Så varm og stek og kos deg!

    Ellers er en varmepumpe et godt tips!=) Det har vi og det er det verdt! Men ikke kjøp noe billigdritt. Skal dere ført kjøpe så kjøp en skikkelig en!
    Det var dagens tale!=)

    Ha det fint!

    SvarSlett
  24. Mitt råd for soverommet et elektrisk varmeteppe. Vi har for dobbeltseng. Det settes på ca 1 time før sengetid. Kanskje litt før når det er minus 20 ute. Vips er senga varm. Og rommet forøvring kan være iskaldt. I dette huset har vi ingen oppvarming på noen av soverommene.

    SvarSlett
  25. Hvilken farge har du brukt på veggen her? Den var bare nydelig =)

    SvarSlett

♥ Tusen takk for din hilsen ♥