onsdag 27. april 2011

Frustrert og sint!

I vår kommune er det nå fare for at barnehagene må stramme inn budsjettet med 1,5 mill kr i lønnskostnader.

Dette kan bety at barnehager kan noen timer i løpet av dagen ha EN voksen som passer 18 barn!!!!
En voksen til 18 barn...
Hvordan er det mulig å foreslå noe sånt som dette???
Hva skjer om noen skader seg? Hvem får oppmerksomhet? Hvordan skal en person kunne lage mat til så mange barn? Hvordan fader er det mulig å bli så blåst??
Nå er det 60 ulykker i Norske barnehager, HVER dag!!!
Hvordan er det trygt at så få voksne skal passe på det kjæreste vi har? Ville politikerne sendt sine barn til EN dagmamma med 18 barn???
DET spør noen av de som protesterer i dagens avis, og jeg vet hva svaret på det er; selvsagt ikke!!!!!
Bare lurer på hvordan dette skal ende!
Er ikke barna fremtiden vår???
Gud så sint jeg blir!!! Og stakkar stakkar de som jobber i vår kommunes barnehager... De går da ingen lett tid i møte..

14 kommentarer:

  1. 1 voksen på 18 barn er helt syyyykt!!! Det må da være lover som forbyr dem i å gjøre nos slik??

    Brit Ragnhild

    SvarSlett
  2. Har jobbet i barnehage selv, og hvis noen hadde fortalt meg at jeg måtte ha ansvar for 18 barn alene, så hadde jeg slutta på dagen! Det er da overhodet ikke forsvarlig på noe som helst slags vis!!!

    Skjønner veldig godt at du er frustrert og sint.
    Håper noen tar til fornuft, og det fort!

    SvarSlett
  3. Dette høres bare ikke sant ut! Èn voksen på 18 barn KAN da ikke være mulig politikerne mener??!! Det verste jeg har hørt på lenge. Jeg er helt enig i resonnementet ditt.. hvem skal passe på de andre hvis en av barna skader seg, hvem skal lage mat til alle osv. Blir det slik at "den som skriker høyest" da mon tro?!
    Kanskje politikerne heller kan gå ned betraktelig i lønn da... siden antagelig det er de som har gjort at det i det hele tatt må kuttes 1.5!!!
    Jeg har full sympati med deg som bor i den kommunen som kan foreslå noe så horribelt!
    Jeg håper det blir endringer og at kommunepolitikerne skjønner faktisk hva de gjør!
    Lykke til! ;)
    Klemmer fra Line

    SvarSlett
  4. Fullstendig galskap og en helt umulig oppgave for en person!

    Nydelige påskeinnlegg, lekre gardiner og stash fra Hadeland (en stor favoritt hos meg også :)

    Ha en fortreffelig aften!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  5. VIRKELIG takk for at du deler din frustrasjon! Er heeelt enig med deg! Jeg jobber selv som førskolelærer i en barnehage. På min avdeling har vi 16 barn mellom 1 og 3 år. Til tider kan vi være 2 voksne på alle disse barna (vi skal være 4 til vanlig) og jeg merker å ha to voksne på 16 små barn er utrolig krevende. Det å jobbe i barnehage er ett H%¤&%¤ stort ansvar! Vi passer på foreldrenes kjæreste og ingen ting får skje dem. Dette kan være utrolig vanskelig. i tillegg har du alt annet, bleieskift, mat HMS, internkontroll, stell, utetid, rammeplan og MYE annet. Dette klarer ikke 1 person!

    Skamme seg de som i det hele tatt vurderer dette! Barnehager i Norge skal være ett trygt sted å være, men foreldrene er på jobb. Hvis jeg får si min mening...så er det ikke det hvis dette blir gjennomført!

    Huff!...blir så sint også vettu...Kunne skrevet i evigheten om dette, for det brører meg og min hverdag hver eneste dag....så jeg er Veldig glad du tok det opp:)

    SvarSlett
  6. Nei, nei, nei !!! Nå ble jeg skikkelig opprørt. Dette går ikke ann ! Er det virkelig mulig å komme med et så uforsvarlig forslag. Dette kan aldri gå igjennom. Dette strider mot alt som står i norsk rammeplan for barnehager, og den er bhg overodnede styringsdokument. Det må da være andre måter å spare penger på enn å utsette barna for farer. For ikke å snakke om de stakkars voksne som skal jobbe under slike arbeidsforhold. Det blir nok ikke lenge da før sykemeldingene strømmer på, og det er jo heller ikke gunstig mtp sparing. Forstår godt at du er sint, og frustrert. Hadde det vært mine barn som sto i fare for å bli utsatt for dette tullet så hadde jeg streiket !
    Håper noen tar til fornuften.
    Klem Merete

    SvarSlett
  7. Her må alle foreldre røyse seg opp og protestere HØGT! Ikkje forsvarleg i det heile tatt. Minimum 3 på 18 barn. Men når den eine har pause og den andre kanskje må hjelpe eit av barna f.eks på toalettet så er det ein som er aleine med dei andre 17. Å arbeide i barnehage er ikkje dans på roser, men hardt arbeid med mennesker. Det er no det kjæraste vi har og då er omsorga dei får superviktig!
    Lykke til!!

    SvarSlett
  8. Detet går virkelig ikke an! Det er jo ikke LOV engang i følge rammeplanen for barnehager!! skjønner godt at du er frustrert... De voksne som jobber der går nok ingen lett tid i møte som di sier, men barna kommer heller ikke til å ha det godt med dette... Og det er det verste, de er jo framtida vår!
    Lykke til!!

    SvarSlett
  9. jeg kjenner busten står! rett og slett er selv fagarbeider og har nå en del år på baken. og det noe av det sykeste jeg har hørt i alle min dager!! noe så uansvarlig, de folkene som tenker det burde skamme seg!! hva skjer med dagens samfunn! synes snart alt kommune gjør er å tenke på sparing og ikke på menneskene som faktisk bor der... helt tragisk!! klemmer fra line

    SvarSlett
  10. Det er helt hårreisende! Vi får håpe dette ikke blir godkjent. Ringerike er jo et så pent område, men så synd at kommunen har så stram økonomi.

    SvarSlett
  11. Dette høyrest heilt villt ut.
    Prøver denne kommunen å spara seg til fant?

    Ein kan ikkje la ungenen lide fordi om ein må ha innsparing i barnehagen. Trur faktisk at eg hadde tatt mine unger ut og heller prøvd å fått dagmamma til mine unger om dette var alternativet. Stakkars ansatte og stakkars unger.
    Håpar dei tek til vett og fixer innsparinga på ein anna måte.

    SvarSlett
  12. Du vet vel at det bare sitter en haug med dustehoder i kommunestyret her? De har jo fint klart å kjøre hele kommunen rett i dass! Som nabo til varaordføreren, hører vi mye svada i gjennom året. Jeg er flau over å bo i en så skakk kjørt kommune! Grrrr....
    Men desverre er det jo innbyggerne som velger inn disse hønsehjernene...:-(

    SvarSlett
  13. Er ikke Ringerike fortsatt på Robek-lista? I såfall er det jo fylket som har medbestemmelsesrett over kommunens økonomi. Ja, det finnes lover for hvor mange det skal være per barn. Det skal jo være så og så mange faglærte også. Er nok ikke bare i barnehavene det er stramt. Ikke lenge siden jeg så på tv fra sykehjem... Nå har disse politikerne styrt lenge nok, snart på tide å velge på nytt. Lese program nøye, og se hvem som prioriterer riktig;) Ha en fin fredag. Klem fra Eli:)

    SvarSlett
  14. 18 barn på 1 voksen er omsorgssvikt fra det offentlige! Er det noen politikere som ønsker ramaskrik her for å oppnå noe annet, eksempel for å innføre boligskatt ol? At de skal spare inn på lønnskostnader akkurat i barnehagene er en prioriteringssak, og jeg tipper at det er andre steder de kan spare inn lønnskostnadene. Jeg nekter å tro at de faktisk kan mene dette.

    SvarSlett

♥ Tusen takk for din hilsen ♥