søndag 1. mai 2011

Har du bunad? Må tipse;

Neste helg åpner Hadeland Glass utstilling over alle bunader og festdrakter fant jeg ut i går da jeg var der! Passer meg perfekt da jeg selv har nordlandsbunad ( mine foreldre kommer fra nord )og kunne tenke meg å få vite litt mer om den og andre typer! Dette var en perfekt "reminder" for meg når det gjelder å gjøre klar bunad til 17. Mai for de siste 4 årene har jeg slitt med underskjørt som er ca 20 år gammel og så slapt i strikken at jeg det detter ned langs anklene når jeg stopper opp, og det har faktisk ført til pladaskfall på gaten under barnetoget.. Haha.... DET skal ikke skje i år.. Da skal det være i orden.
Har DU bunad? Og hva pleier dere å gjøre på 17 mai? Vi skal treffes hos venner etter barnetoget og spise masse is og mat, jeg synes 17. Mai er deilig!!

12 kommentarer:

  1. Nordlandsbunaden er så fin (Nesten like fin som Lofotbunaden;)), har du grønn eller blå?
    Er veldig glad for at jeg har bunad, er stas å kle seg i den.
    Fin søndag til deg!
    -synnøve-

    SvarSlett
  2. Hei Synnøve.
    Jeg har den blå, er det innland tro!?

    Lofotbunad? Det må jeg sjekke.. Så gøy.. Visste ikke om den jeg! Den skal sjekkes ut til lørdag, så skal vi se du!!! Haha..

    Ha en deilig 1. Mai!

    SvarSlett
  3. Eg angre nesten litt på at eg ikkje valgte nordlandsbundaden. (Kunne tenkt meg blå) Men eg har rogalandsbunaden (svart med rød vest) Kjempefornøyd med den og :-)

    Eg håper at me blir inviterte vekk på 17.mai. Liker å gå på besøk og ete mat hos andre ;-) Tjihiiii...

    Husk ulltrøye under sjorta (Note to my self!)

    SvarSlett
  4. Naturlig å tro at den grønne Nordlandsbunaden er innland, mens blå kanskje var kystens... Veldig fin bunad ihvertfall :) Å lofotbunaden er kjempefin, det er jeg helt enig i :)Selv har jeg Nordtrønder-bunaden(blå)og er veldig glad i bunaden min, føler meg skikkelig fin med den! 17.mai er vel ikke akkurat min favorittdag om jeg skal være ærlig. Er ofte hjemme alene med mine barn på denne dagen da min mann er på jobb, og det er liksom en familiedag så jeg synes ofte at dette ikke er en god dag, men prøver å få det til å bli en fin dag for mine barn ihvertfall :) Ha en fin dag ♡

    SvarSlett
  5. Har bunad! Sunnmörsbunad, min pappa er fra Ålesund!
    Men den har krympet på senere år......Synd! Kanske jeg må krympe litt!
    Her blir det 17 mai feriring i Göteborg! Med tog og pölser og allt som skall till,men det blir etter jobb..Så er det å bo i Sverige..
    Ha en fin dag!

    Klem Irene

    SvarSlett
  6. Heisann!!

    jeg har vest telemarks bunad.Har ikke brukt den på noen år da den ikke er tatt ut etter at jeg fikk den til konfirmasjonen.Etter to barnefødsler kan jeg vel ikke regne med at jeg skal ha samme str som da jeg ble konfirmert:)
    Så den må jobbes litt med:)Så blir kjole,mat og is med familie og venner her også:)

    ha en fin 1 mai:)

    klem Linda:)

    SvarSlett
  7. Jeg har ikke bunad enda, men får det til min 30 års dag (om et drøyt år til) Eller dvs jeg har valgt kystdrakten, så er ikke bunad bunad.
    I år er jeg høygravid, så da blir det begrensa muligheter, men skal nok ha på meg en enkel kjole, men plass til kulen.
    Min sønn får ny barnebunad sydd av hans bestemor, og også pappan har bunad (utrolig flott med menn i bunad synes jeg)
    Dagen tilbringes med naboer først og så familien =)
    Håper du når dagen er der legger ut bilde av deg i din drakt, er jo så flott =)

    SvarSlett
  8. Hei vennen ! ♥

    Jeg har ikke bunad, men syntes det er kjempefint og skulle gjerne hatt en selv. ♥ Har jo et bittelite håp om å få det en gang da, hehe... :)

    Vi pleier å reise inn til byen og se på barnetoget, og ofte har noen av barna deltatt. Spiser litt mat, is i bøtter og spann, og noen av barna sanker russekort. Deretter går turen til skolen og aktiviteter der, og dagen avsluttes med grilling/mat med gode venner. ♥

    Ha en strålende 1 mai videre ! :)

    Stor klem fra Anette ♥

    SvarSlett
  9. Hei du er eier av en bunad som er kåret til norges vakreste.Den kommer i fra vefsn i nordland,den er laget i blått og grønt. Blått for de som kom fra kysten,og grønn for dem som kom fra innlandet.Sølvet har de tatt utgangs punkt i broderiet i stakken.Har aldri hørt at noen brukte underskjørt under,hær i nord er det ofte bare ullstrømpe bukse som brukes under :))

    SvarSlett
  10. Nordlandsbunaden er en flott bunad :-)). Bunad er et staselig plagg. Jeg føler meg heldig som fikk penger av min farmor for noen år siden som hun ville jeg skulle bruke på meg selv. Jeg tenkte da at bunad var noe jeg kunne bære fremover og tenke på henne hver gang jeg brukte den.... Så Vestfold-bunaden ble det på meg. Sort skjørt med rødt liv og grønt forkle, cape og kyse. Min farmor er nå snart 93 år, så hun har nok dessverre ikke så veldig mange år igjen...
    17. mai her i Fredrikstad er egentlig ganske slitsom. Vi må opp enda tidligere enn når vi skal på jobb til daglig, da barnetoget her vi bor, starter kl. 08.15! Deretter er det å komme seg inn til sentrum, se på barnetoget der også. Så er det hjem til svigers for å spise mat.For deretter å dra ned til byen igjen for å se på russetoget... og gå litt rundt i byen og treffe kjentfolk. Og vips - der var 17. mai over gitt! Ønsker deg en riktig strålende mai måned. Klem fra Ann-Christin

    SvarSlett
  11. Bunader er så flott. Jeg har desverre ikke bunad, men håper på å få meg etter hvert. Og da skal mannen også få. Vi har begge familie som en gang reiste fra Sogn (litt ulikt hvilke generasjoner), så det blir sognebunad på oss begge den gangen.

    Håper du får orden på underskjørtet. Også må du kose deg med bunad op 17.mai :)

    Her blir det morgentog, tog, lek på skolen og så grilling hos svigers.

    SvarSlett
  12. Hei :o)
    Så koselig blogg du har - mye flott inspirasjon :o)
    Jeg er fra nordland, og fikk blå nordlansdbunad i konfirmasjonsgave av bestefaren min.
    Jeg er veldig glad i bunaden - en festdrakt rett og slett. Supert å alltid ha et plagg man føler seg fin i på 17. mai, barnedåper, konfirmasjon og til og med bryllup :o)
    !7. mai har de siste årene blitt feiret i hovedstaden og grillmiddag med venner etterpå :o)
    Jeg har også lært at blå bunad er kystbunad, mens den grønne er for de som bor innlands. Men - tror de fleste velger etter smak og behag. Jeg har også et inntrykk av at på østlandet blir bunader valgt ut fra hva man liker, ikke alltid ut fra stedstilknytning. Stemmer dette tro..?

    Wibeche :o)

    SvarSlett

♥ Tusen takk for din hilsen ♥