torsdag 29. november 2012

NOTE TO SELF:



Hei bloggen


En stor bonus med å være husmor og glad i interiør,
 er jo sjølveste desember måned. 

Da kan vi fikse, pynte, synge, pakke inn, pakke ut, 
vaske og vaske - gnikke og gnikke , flytte ting
 hit og dit, stulle og stelle til krampa tar oss
 OM vi ønsker det. 

Mannen her i huset elsker høytider som dette, for da
 rigger han seg til i tv-stua og lar meg holde på. 
Han bryr seg lite, 
og når hele gildet er ferdig synes han som regel 
det er fint; ETTER jeg har spurt litt halv- aggressivt
" æææææææææææær det ikke fint her nå eller???"

Han svarer selvsagt; "kjempefint..du har vært flink", 
men jeg misstenker at han egentlig ikke ser særlig
forskjell fra før og etter julezilla har entret huset
( les bloggedamen meg )  

Bittelitt glad - svett og sliten takker jeg for ros:
 men jeg har jo misset alle tv-show jeg har 
lyst å se, ikke fått spist noe av det gode jeg har 
laget eller bakt, ei heller fått kose sofa så 
mye som jeg skulle ønske, eller fått så mye
tid til barna som jeg hadde håpet på.. 

for jeg skulle jo bare 
pynte litt her og der, 
og vaske over bittelitt til
sånn at vi kunne kose oss
i det rene pene huset 
For det blir vel ikke jul 
uten?? Gjør det vel?


Vi er flinke vi husmødre.. ordner i stand til jul, 
og oppmerksomme ører har fått med seg diverse 
gaveønsker. Meterlange lister, og gule post-it lapper
 over alt.. Julekalenderen har nok nesten "drept" 
mange husmødre der de holder på å pakke inn gave 
nr. en trillion, midt på natten for å gjøre
våre små håpefulle så skrekkelig glade. 

"ååååå hipp hurra - en hårstikk" har jeg hørt fra Tomines
rom kl 0600 in the morning som har rafset opp julegaven 
som har hengt på døren hennes.. så er gleden over,
på bare få sekunder.. men totalt er det brukt masse 
penger og så mye tid på akkurat dette.. 
Men ikke i år. 
Jeg har kjøpt sjokoladekalender
til kr 10,- og jeg sender ordet GLEDE til 
2490 - isteden. En gave til Kirkens Bymisjon.
DET blir årets beste julekalender. 


MEN; jeg har funnet ut at jeg er stolt av
 meg selv jeg.. 
Kjempestolt faktisk..så i år tar jeg nesten 
litt fri.. fri fra kjedelige ting, 
så får vi heller feire jul med litt støv,
og uten 7 slag...
For jeg er bra nok som jeg er, og verken 7 slag
eller reneste hus i nabolaget gjør meg bedre.
Ungene får en uthvilt og opplagt mor, 
og det kan de ikke skryte av at de har hatt så mye
 det siste året.. dessverre.. 

SÅ:

Jeg vil heller ha tid til å kose meg med mannen og barna,
bake litt og lage julekonfekt. Drikke vin, og høre på 
julesanger, sette opp litt julepynt når jeg har tid og 
lyst, og rett og slett bare nyte. 
Advent er den fineste tiden jeg vet om.. 
Min svigermor var den beste på å lage det 
så fint i akkurat denne tiden.. ro og kos og litt 
sniking inn med jul hver dag frem til julaften.. 
Det er advent for meg.. 

Jeg skal ikke bruke denne tiden på det 
kjedeligste jeg vet - 
vaske og være hysterisk på rot. 
Ikke i år.. for jeg starter med noe nytt:

Jeg skal bare nyte, for selv om jeg ikke lager
7 slag i år, eller i fjor, så er det jo helt greit..
For jeg er god nok, akkurat som jeg er -  så nå har denne 
husmora bestemt at juletreet skal inn i morgen, pyntes og
rett og slett begynne litt med julefeiringen i Tomine 
huset, til alles store glede.. 

I'm ready
I år har jeg tenkt å delta på kosen
her hjemme på ekte... 

Husk å pust ut.. DU er også helt 
sikkert god nok som du er, og barna helt sikkert
lykkelige uten at vi husmødre stresser og i hjel..
Det er tid.. kun tid, som er det viktigste å 
ha med familie og barna.. særlig nå 
i den aller beste tiden.. 
Adventstiden



Stor klem til deg fra meg 
med ønske om en fantastisk flott jul


34 kommentarer:

  1. Svar
    1. Så bra.. jeg liker det godt selv, og har til og med skrevet det ut, og hengt det ved siden av pc skjermene.. ♥

      kos deg!

      Slett
  2. Helt fantastisk skrevet ♥ tusen takk vakre jente for smarte og velvalgte ord ♥
    du fortjener det og så gjør jeg!
    klem fra Trondheim!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjett om du fortjener.. du er jo så flink atte.. ♥
      Franciska sa det veldig mye smartere enn meg, bare litt kortere..
      se under:

      kos og klem

      Slett
  3. Jeg er så ENIG.

    Jeg sier som Franciska Munck Johansen:
    Dersom man ikke skal feire jul INNI skap og skuffer så er det HELT UNØDVENDIG å vaske der før jul :)

    Klemz

    SvarSlett
    Svar
    1. haha.. herlig.. det er altså så sant.. ♥
      kos deg masse.. i will.. ♥

      Slett
  4. Herlig! Tommel opp for deg og din nye plan:)

    SvarSlett
  5. AMEN!!
    Så bra skrevet! Tror det er det beste jeg har lest!
    Hos oss er barna i fokus,og i morgen lar tar vi en helgetur til Gøteborg
    bare for å nyte. Burde sikkert vært hjemme og vasket og bakt i steden.
    Men det blåser jeg i :):)
    God helg!

    SvarSlett
  6. Vet du hva Veronica, DET er det mest fornuftige jeg har hørt på lenge og håper du får den beste julemnd. ever!! Du trenger å ta det litt med ro og bare nyte livet sånn som du står på, du er så flink og en stor inspirasjonskilde for meg, juleklem til deg fra meg ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha.. du er så søt og god du at du snart fååår møbler av meg.. haha..

      ja det skal bli godt nå å hvile seg litt.. men det er enda noen dager igjen, men fritid skal iallefall ikke brukes til å vaske .. ♥

      håper du også får en superfin advent, også med snø da.. DET må vi ha..

      Slett
    2. åå glemte juleklemmen.. ♥ til deg fra meg.

      Slett
  7. Så enig så enig !!!! Førjulstiden skal nytes med masse kos. Stresse gjør vi nok resten av året :-)

    SvarSlett
  8. Dette var som jeg skulle sagt det selv, sånn vil jeg også at denne førjulstiden skal være. Det er altfor mye stress og styr, så all kosen blir borte. Jeg er en skikkelig julekjerring og elsker alt som har med koselige forberedelser som hører julen til, og bestemmer meg for hvert år at i år skal det bare være kos, og så blir det som regel bare stress. Men jeg gir meg ikke, for i år skal jeg nok en gang prøve å få til masse kos og minimalt med stress :-).
    Er innom bloggen din hver dag, og blir så inspirert av deg, du er virkelig så flink og har så fin en blogg... Ønsker deg og dine en fantastisk førjulstid i deres utrolig flotte hjem :-). Stor førjulskos fra Mette

    SvarSlett
  9. Amen! :)

    Det heter jo så fint: "Det blir jul alikevel!" .Livet er fort kort til å stresse rundt, håper flere begynner å tenke som deg (meg inkludert), og heller nyte tiden og kose seg med familien, istedet for å jakte på det perfekte!

    Ønsker deg en strålende stressfri advent!

    Synnøve

    SvarSlett
  10. Åååååååå, Veronica- jeg liker deg så godt! :) <3 Klem

    SvarSlett
  11. Det var gode og sanne ord. Det er jo ofte at vi bare skal det og det.....og så var filmen slutt. Skal tenke på disse ord nå i desember og nyte dagene mer. Har vasket , bakt,pyntet ++++ i snart 30 år. Det har vært fine år det , men kjenner at jeg vil ta det litt lettere. Og kos blir det om ikke alt er tip top :) Ønsker deg en flott advents tid :)

    SvarSlett
  12. Jeg er helt enig med deg,man skal nyyyte den fine tiden i lamme barn og familie,ikke stå på hodet å vaske hus og stresse hit og dit.Nei dette var skrevet hhelt fra hjærterota,rett og slett vakkert! <3 godt juleklemm fra meg til deg <3

    SvarSlett
  13. Herlig !!! Akkurat nå..bestemte jeg meg for at det ikke blir vask av stuetak i morgen..rett og slett ikke i det hele tatt før jul..så det så !!!! Veldig bra skrevet..kjente meg igjen i ALT !!
    Håper du får en fantastisk adventshelg med masse kos !!
    God klem

    SvarSlett
  14. Ai,ai! Her kommer det frem mange sannhets ord, og der gir du meg en ordentlig påminner også altså. Jeg har også lovet meg selv å ikke bake 100 slag for så å ende opp med å kaste alt sammen. Jeg er ikke glad i kaker selv, og baker og styrer på for de andre i familien. Men når det likevel ikke blir spist opp, så ser jeg ikke poenget. Så her i huset tar vi heller ikke av med alt julehysteri. Vi skal ta det med ro og ha tid til hverandre :-)

    Og du som er så busy busy, må ihvertfall ta det med ro. Nyt familien din, og ikke minst møblene og huset ditt. Hihi!

    SvarSlett
  15. Hallo:))
    Det er jammen godt å lese at du skal ta det litt med ro nå i førjulstiden:))!
    Har jo som tidligere skrevet nesten vært bekymret for deg:))..
    Min erfaring med baksten er at det meste kastes etter jul, så her i huset baker jeg ikke så veldig mange slag..
    Vi jobber jo også, så det er jo begrenset hvor mye man får "kost" seg;))
    Ha en fin fin dag/ helg!
    Stor klem fra Tone-C

    SvarSlett
  16. Veldig enig. Og veldig bra at dere bloggere deler slikt med hverandre, for "husmorpresset" kommer nok litt fra Blogglandia, tror jeg :-)

    SvarSlett
  17. Jeg kunne ikke vært mer enig!! Kos dere masse i førjulstiden:)

    Katrine

    SvarSlett
  18. For et morsomt innlegg, og en tankevekker! Lo godt da jeg leste julezilla :o) Det er viktig at det materialistiske ikke tar helt overhånd i jula, er jo tross alt en høytid hvor man skal kose seg med de man er glad i:) Selvom et julepyntet hus er noe av det koseligste hvertfall jeg vet om, men viktig å finne en god balanse:) Og den balansen ser det ut til at du har funnet:) Ha en koselig adventsstid med de du er glad i!

    SvarSlett
  19. Kunne ikke vært mer enig! Jeg følger ditt eksempel, og setter kosen i høysetet, så får rundvaska tas etter jul. Da er jo huset fullt av fett og kliss, så det er DA det trengs å vaskes.....Det aller viktigste er å kose seg sammen! Ha en fin-fin helg!

    Klem fra Eli:)

    SvarSlett
  20. Liker masse! Takk for en fantastisk påminnelse... jeg hadde nemlig tenkt å gå i julefellen i år også, før jeg leste dagens innlegg :-) Nå kan jeg også prøve å heller senke skuldrene og nyte adventstiden :-) God helg!

    SvarSlett
  21. Elsker forresten stemningen i headeren din! Inspirerte meg til å lage denne tidligere i dag (http://www.eatblogg.blogspot.com), måtte bare si det! God helg :-)

    SvarSlett
  22. HURRA! :) Og velkommen i klubben. Det BLIR jul selv om ikke alt er perfekt. Det blir til og med en bedre jul spør du meg.

    Jeg bruker desember til KOSELIGE ting. Selvsagt vasker jeg og pynter, men jeg nekter å stresse. Og julegaver og kalendergaver VET man kommer til samme tid hvert år, så det er bare å planlegge.

    Her er julepynten kommet frem, jeg gleder meg til å tenne julestjerna i morgen tidlig og jeg gleder meg til gode julemiddager med venner, juleverksted der det som blir laget langt i fra blir så fint at det er noe skrytebildemateriale - men jeg bryr meg ikke om det heller.

    Litt på skeiva, litt halvgjort - men forferdelig koselig.

    STOR KLEM! <3

    SvarSlett
  23. hei,
    - så hyggelig skrevet, sant dette, trenger ikke stresse så man blir helt utslitt. julen kommer og julen går. bedre å kose seg med sine kjære og ha det hyggelig sammen i adventstiden.
    jeg lurer på en ting - mener det var du som kjøpte et kjempefint "uekte" juletre i fjor - et som var veeeeldig fint. kan du fortelle HVOR slike naturtro trær er å få kjøpt? vurderer anskaffe det i år, men orker ikke tanken på plastic fantastic stygt tre. det må være vakkert.
    kjempeglad om du kan svare - gidder svare - på dette.
    du har vel mange forespørsler på alt mulig hver dag?
    et forslag: nevn det i et innlegg så flere får vite hvor pene trær er å få kjøpt i år, om du vet det da?
    ha en deilig helg ,-)
    her blir det besøk på to julemesser i morgen. gleder meg.
    klem TOVE

    SvarSlett
  24. Takk for at du er deg!! Flott skrevet!! Julen skal være kos og ikke bare stress. Det er mange som styrer og stresser for at det skal være perfekt for andre og ikke seg selv. Kos deg sammen med dine i julen:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk kjære deg, for hyggelig hilsen.. jeg skal nyte.. helt klart..
      ♥ ha en fin tid du også..

      Slett
  25. Åhhh for et herlig innlegg, Veronika :o)
    Jula kommer uansett om man har bakt syv slag, vasket vegger å tak osv
    det viktigste er at man nyter denne fantastiske tiden på sin måte.
    Jeg vasker IKKE vegger å tak t jul, det har jeg nok av tid eller i året til å gjøre...kremt ;o)
    Du har et av de nydeligste hjemmene jeg vet om og som jeg har nevt tidligere...vinner jeg i lotto så skal alle møbler i dette huset være dra Tm-Design :)
    Nyt førjulstiden...Uten dårlig samvittighet, det er deg vell undt :)

    Klem fra Camilla

    SvarSlett

♥ Tusen takk for din hilsen ♥